Jezus is bij je!

26 oktober 2023

Vandaag gaan we een bijzondere naam van God ontdekken. El Shaddai, vertaald als ‘Mijn beschermer’.

Een ding moet je nooit doen… als iemand met wie je spreekt het heel moeilijk heeft, zeggen: ‘God doet alle dingen meewerken ten goede.’ 

Dat is geweldig om te weten en nog mooier om reëel te mogen meemaken in je leven, maar soms heb je gewoon een luisterend oor nodig. Niet iemand die je oplossingen aanbiedt, maar er voor je is.

Maar het staat toch in Zijn woord?
‘We weten dat God alles ten goede zal gebruiken voor de mensen die van Hem houden en die Hij volgens zijn plan geroepen heeft om bij Hem te horen.’
(Romeinen 8:28, BB)

‘Zie je wel!’
Ik hoor het je denken.

Dat klopt.
God zal alles, echt alles, ten goede gebruiken voor de mensen die van Hem houden. 

  • Je gezondheid zal God ten goede gebruiken. 
  • Je gezinsleven zal God ten goede gebruiken.
  • Zelfs problemen op je werk zal God ten goede gebruiken, omdat Hij van je houdt.

Wanneer je het heel erg moeilijk hebt, zal God nog steeds de Herder van je leven zijn. Tegenslag en armoede hoorden niet bij Gods plan. Maar Hij wil dat je weet dat Hij het ten goede zal gebruiken! Zijn liefde zal je niet verlaten, wanneer je het moeilijk hebt. En juist dat is het grootste geschenk wat je kunt ontvangen. Het allergrootste.

De discipelen kunnen hierover meepraten. Zij hadden het zwaar. Doodsbang waren ze toen ze met de boot in een ongekende storm terecht kwamen.
Ze zeiden: ‘Meester, kan het U dan niets schelen dat we zinken?’

Je bent bijna de boot in gegaan met je financiën, je relatie, je gezondheid, je mentale welzijn, je eenzaamheid. Let dan op wat Jezus doet midden in die storm.

‘Jezus werd wakker en zei streng tegen de wind en het meer: “Zwijg! Wees stil!” En de wind ging liggen en het water werd helemaal rustig.’
(Markus 4:39, BB)

  • Jezus was er echt bij, ook al sliep Hij. 
  • En ze zaten nog steeds in die boot. Zeker. 
  • Maar het grote verschil is, dat Jezus rust bracht. Zo wil Hij ook jou rust schenken in jouw stormen. 

Met Jezus in de boot
ben je veilig in de storm.

Het is niet voor niets dat één van de namen van God is: El Shaddai, mijn Beschermer!

Jezus is hier, dicht bij je, naast je en voor je. Hij kan de storm bevelen om te gaan liggen. Hij kan het rustig maken met maar één woord. Hij is jouw beschermer, zoals dit lied van Rita Springer zegt.‘Ze waren geschokt en zeiden tegen elkaar: 

“Wie is Hij toch? Zelfs de wind en het water gehoorzamen Hem!”’
(Markus 4:41, BB)

Onthoud dat alles gehoorzaam is aan Jezus!
Alles is van Hem en Zijn trouw houdt voor altijd stand, van generatie op generatie. 

Zullen we samen bidden?
U bent El Shaddai, mijn Beschermer! In welke situatie ik ook zit; U beschermt mij. Dank U hiervoor. Amen.’

Verdiepingsvraag:

  • Waar heb jij vandaag in het bijzonder Zijn bescherming voor nodig? Roep de naam El Shaddai aan.

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?