Wat betekent het om de Bijbel te overdenken?

IWJ FB 1.23-min

Home | Ik Wonder Jou | Wonderen | Wat betekent het om de Bijbel te overdenken?

Welzalig [gelukkig is] de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van de Heer en Zijn wet dag en nacht overdenkt. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.” (Psalm 1:1-3, HSV)

Wat betekent het om de Bijbel te overdenken? Als je overdenkt geef je ruimte aan God om Zijn gedachten in je hart te plaatsen. Je leest niet alleen Zijn Woord, maar gaat dat wat je leest ook ervaren! Het gaat niet om het lezen van zoveel mogelijk tekst per minuut, maar het is nadenken over Gods woorden.

Overdenken kun je een beetje vergelijken met het kauwen van kauwgom. Als je het in je mond stopt is het nog hard. Maar hoe langer je kauwt, hoe meer smaak er vrijkomt. Het stukje kauwgom wordt soepel en ‘werkt’ zoals het bedoeld is. Zo is het ook met de Bijbel. De woorden zijn  op zichzelf maar woorden, zonder betekenis (hard). Maar als je er iets mee gaat doen en erover gaat nadenken (kauwen), verandert de betekenis van de woorden! Dan ontdek je Gods beloften en Zijn gedachten over jou: een heerlijke ‘smaak’ van de goedheid van God, die in tegenstelling tot kauwgom niet alleen je mond, maar je hele leven vult.

God houdt zich aan zijn beloften. Hij is trouw aan Zijn Woord. De Bijbel vertelt ons dat God nooit liegt! (zie Numeri 23:19) Daarom stuur ik in Ik Wonder Jou Bijbelverzen mee. Woorden die je niet alleen kunnen raken, maar die ook je leven letterlijk kunnen veranderen!

Zoek vandaag een vers op en blijf er in je hart over nadenken. Zeg de woorden hardop! Declareer ze over je leven. Dit geeft je hoop en zo kunnen Gods beloften werkelijkheid worden in je leven. Spreek tot de Allerhoogste God en vertel Hem: “Dit is wat Uw Woord zegt (en noem het vers dat je las). Ik geloof het! Ik wil het uitleven. Ik ga het uitleven. Want U houdt zich altijd aan wat U belooft!”

Vandaag eindig ik met een vers waarmee je kunt oefenen in het bestuderen van de Bijbel: “Maar U staat aan mijn kant, Heer, als een machtige held. Daarom zullen mijn vijanden mij niets kunnen doen. Hun plannen zullen niet slagen. Mijn vijanden zullen voor altijd voor schut komen te staan, omdat er van hun plannen niets terecht komt. Dat zal nooit vergeten worden.” (Jeremia 20:11, BB)

En aarzel niet om een ​​ander vers te kiezen dat nog specifieker voor jouw situatie is. Wees gezegend vandaag!

Zo blij dat je bestaat!

Zo blij dat je bestaat!

EricENWilma-handtekening-transparant

Wil je elke dag een bemoediging in de inbox? Meld je aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

3 reacties

  1. Joanna op 22 maart 2019 om 11:03 am

    Iedere dag een mooi bijbel vers .Je zult ervaren dat je geleid.veel luister plezier.Lieve Annytha.je bent een schat



  2. Geesje Roskam- van der Heide op 22 maart 2019 om 11:05 am

    Bedankt voor jullie tip, hoe ik Gods Woord kan herkauwen. Ik moest denken aan de uitleg van psalm 23 : 2 Hij doet mij neerliggen in grazige weiden. Dat houd jullie tip in. Je komt daar door tot rust. Hart grt G.



  3. Hanske Koolen op 4 augustus 2019 om 8:09 am

    Dit is een plezierige aanvulling: ik lees bewust niet elke dag een tekst. Waarom? Omdat elke tekst moet kunnen doordringen in ons diepste binnen. Het is een proces van woorden en schepping. En als je het gevoel hebt dat het helemaal los van je staat cq je merkt dat je geleid wordt door zijn Geest op een moment, dan pas begint de volgende fase van woorden en schepping. En zo geeft de mens gehoor aan de leer en/ wetmatigheden van God. Fijne dag allen!