Wat als de ontmoediging weer terug komt?

IWJ dis-5-min

Home | Ik Wonder Jou | Wonderen | Wat als de ontmoediging weer terug komt?

Ik zeg tegen mezelf: “Waarom ben je zo treurig? Waarom ben je zo onrustig? Vertrouw op God! Hem zal ik prijzen. Hij is mijn Redder, Hij is mijn God!” Ik voel me erg verdrietig. Daarom denk ik aan U, hier in het gebied van de Jordaan en de Hermonbergen [ vér van uw huis ]. (zie Psalm 42:6-7, BB)

“Oh mijn God, ik voel me zo verdrietig” Heb je ooit gemerkt dat verdriet zomaar weer terugkomt? Wat doe je als je net denkt dat iets is afgesloten en de ontmoediging dan net zo hard weer binnenkomt?

Ik geloof dat het goed is om met God te praten op dezelfde manier als dat je met je vrienden praat. Het is goed om eerlijk je zorgen met Hem te delen. David, de man naar Gods hart, begreep dit: “Verdwijn, schurken! De Heer heeft mij gehoord toen ik huilde.” (Psalm 6:9, BB)

Jezus leed zelf ook hevig pijn in Gethsemane: “Blijf wakker en bid dat je niet verleid wordt om het verkeerde te doen. Je wil wel graag het goede doen, maar dat is wel heel erg moeilijk.” Daarna ging Hij voor de tweede keer weg en bad: “Vader, als het echt nodig is dat Ik de wijnbeker [ van uw straf ] leegdrink, zal Ik het doen omdat U het wil.” Toen Hij terug kwam, merkte Hij dat ze weer in slaap waren gevallen. Want hun ogen waren zwaar van de slaap.” (Mattheus 26:41-43, BB)

Soms zijn we zwak, maar denk dan aan Jezus: Hij heeft geleden, zodat jij niet meer ontmoedigd hoeft te zijn. Vaak zijn we net als de discipelen, we zijn zo verdrietig dat het lijkt alsof we slapen. We vluchten liever van pijn dan dat we de confrontatie aangaan. Maar ontmoediging is tijdelijk. Laat het niet permanent worden!

God verlangt ernaar dat je moedig weer opstaat, weer vooruit gaat, het leven weer als iets moois ziet. Het is de moeite waard om te leven. Hij heeft een toekomst voor jou!

“Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de Heere. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.” (zie Jeremia 29:11, HSV)

Ik eindig vandaag met een paar mooie woorden van Abraham Lincoln: “Laat geen gevoel van moedeloosheid toe, en uiteindelijk zul je zeker slagen.”

Je hebt een God die naast je loopt en die je met Zijn kracht wilt vullen. Niets kan jou ervan weerhouden om te slagen!

Zo blij dat je bestaat!

Zo blij dat je bestaat!

EricENWilma-handtekening-transparant

Wil je elke dag een bemoediging in de inbox? Meld je aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

1 reactie

  1. Lidwien op 18 november 2018 om 9:51 am

    Hulp van God bij moeilijke beslissingen.