Kende Jezus stress?

08 december 2020


Hoe zou jij je voelen als je dagelijks de meest ernstige dreigementen op je afgevuurd krijgt en mensen je zelfs willen doden? Precies. Daar word je nou niet bepaald rustig van…

Jezus zat in zo’n situatie. Er werd over Hem gesproken op straat en in de tempel. Tijdens het Loofhuttenfeest leidt dat toch kritische situaties: “Sommige Jeruzalemmers zeiden: “Dat is toch die Man die ze willen doden?” (Johannes 7:25, BB)

Hoe managet Jezus deze stressvolle situatie? Jezus verstopt zichzelf niet. Hij wacht op het juiste moment. Dit is nog niet de juiste tijd. Vandaar dat Hij voorzichtig het feest binnenkomt. Hij is op zijn hoede. Alert.

“Maar zijn broers vertrokken naar het feest. Na een poosje ging Jezus Zelf ook. Maar voorzichtig, zodat de mensen het niet zouden merken.” (Johannes 7:10, BB)

En Zijn familie dan? Stonden zij achter Hem? In vers 5 van dit Bijbelgedeelte lezen we het volgende: “Want ook Jezus’ broers geloofden Hem niet.”

Toch laat Jezus Zich niet gek maken door bedreigende situaties of door reacties van anderen. Lees het hele verhaal maar eens in Johannes 7. Jezus weet dat voor alles een juist moment is om in actie te komen of om juist niets te doen.

Jezus is liefde. Waar volmaakte liefde is, kan stress en onrust niet vermenigvuldigen.

Wat was Jezus’ advies aan Zijn vrienden als zij ook in soortgelijke situaties terecht zouden gaan komen? Klop het stof van je voeten!

“Als mensen niet naar je willen luisteren, ga dan weg uit dat huis of die stad. Klop het stof van je voeten af.” (Matteüs 10:14, BB)

Trek dus weer verder. Laat het achter je. Laat los.

Ook wij mogen luisteren naar dat advies van Jezus aan Zijn discipelen. Trek verder en hou je vast aan wat je roeping is. 

Zullen we samen bidden? “Heer, als ik me bedreigd voel of in een hoekje geduwd, wilt U mij dan helpen? Als ik me niet begrepen voel, zoals U dat ook heeft meegemaakt, help mij dan om los te laten en met mijn lege hand Uw hand vast te pakken. Samen met U gaat het lukken. In Uw naam, amen.”

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?