En toen knapte er iets…

28 maart 2021


Als je teveel druk ervaart en deze druk te lang duurt, knapt er iets… Een elastiek waar je teveel druk opzet, knapt.

Een ongekende druk werd op Jezus uitgeoefend in de hof van Getsemane. ‘Getsemane’ betekent ‘de Olijfpers’. Olijven werden daarin samengeperst, totdat het velletje ongekende druk beleefde en knapte. Het rode vocht uit de olijf kwam vervolgens tevoorschijn. 

Zoiets gebeurde ook met Jezus: “Hij begon heel bang te worden voor wat er zou gaan gebeuren, en zei tegen hen: “Ik ben vreselijk bedroefd. Ik ga zowat dood van verdriet. Blijven jullie hier. Blijf wakker en wacht op Mij.”” (Markus 14:33-34, BB)

Jezus was zo bang. De druk werd zo hoog… Hij zweette druppels als bloed.

‘Hematidrosis’ is de Griekse benaming in de wetenschap voor het ‘zweten van bloed’. Rondom de zweetklieren bevinden zich bloedvaten die bij ongekende druk en stress zich samentrekken. Als de stress weer afneemt, verwijden de bloedvaten zich weer, totdat ze breken. Het bloed vermengt zich met het zweet, waardoor je bloed gaat zweten. Piloten maken bijvoorbeeld soms manoeuvres onder extreem hoge druk, waardoor ze bloed gaan zweten. 

Waarom was de druk zo groot? Jezus was zonder zonde. Alle zonden van alle mensen zou Hij als een gifbeker gaan drinken. 

We lezen verder: “Hij zei: “Lieve Vader, voor U is alles mogelijk. Laat Mij alstublieft niet de wijnbeker [ van uw straf ] leeg hoeven te drinken. Maar Ik zal niet doen wat Ik Zelf wil, maar wat U wil.”” (vers 36)  

Het drinken van alle haat, schuld, schaamte en eenzaamheid gaf Jezus nog meer angst dan angst voor de dood. Jezus vroeg niet of de kruisiging zelf aan Hem voorbij mocht gaan, maar het drinken van deze gifbeker was zoveel zwaarder…

Jezus heeft al jouw zonden opgedronken, zodat dit gif jou niet zal besmetten.

Zullen we samen bidden? “Heer, dank U dat U alles op alles heeft gezet om te voorkomen dat ik besmet door het leven zou moeten gaan. Een Hemelse ruil. Help mij meer en meer te begrijpen wat dat voor mijn dagelijks leven betekent. Amen.”

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?