De beste plek is achter het behang…

19 februari 2021


Over wie heb ik het als ik zeg: “Je zou ze achter het behang plakken…” Aan wie denk jij? Misschien denk jij gelijk aan je collega’s? Of aan je buren, je zwager… of stiekem toch je kinderen? Wat voelt het soms als een beproeving! 

Maar achter het behang plakken is toch ook wel een dingetje… Weet je hoeveel werk dat is? Je moet een stoomapparaat huren. Heel geduldig wachten, zodat het behang er in banen afgaat. Want tja, anders kun je er niemand achter plakken…

Als iets of iemand je boos maakt, zoeken we vaak de meest ingewikkelde weg. Achter het behang ermee, is zo’n eindeloos intensieve actie. Bovendien wordt je er steeds aan herinnerd als je zo’n enorme bobbel op je muur ziet zitten en jij net met een kop koffie de dag viert.

Jezus werd ook flink beproefd. 40 dagen lang zelfs! Op dit moment volgen we in Ik Wonder Jou een serie van 40 dagen waarin we ons klaarmaken voor Pasen. We zijn hiervoor het boek van Markus ingedoken. Vandaag lezen we over deze beproeving van Jezus. (zie Markus 1:12-13)

Hij was in de woestijn, dus behangen was geen optie. 40 dagen vastte Jezus in die verlaten, dorre omgeving. De duivel stelde Hem op de proef. En niet zo’n beetje ook…

Alleen en verlaten pakte Jezus het Bijbels aan. Hij had medelijden kunnen hebben met de situatie waarin Hij zat. Hij had spijt kunnen krijgen van Zijn vertrek vanuit de hemel. Maar wat Jezus doet, is ook voor ons de beste actie als iets een ware beproeving is. 

“… Jezus antwoordde: “In de Boeken staat: ‘Je kan niet alleen van brood leven. Alles wat God zegt, heb je óók nodig om te leven.'”” (Matteüs 4:4, BB)

Als iemand of iets je op de proef stelt… Als je iemand achter het behang zou willen plakken… Spreek en handel dan op grond van wat je in de Bijbel leest en niet op basis van je gevoel of je denken op zo’n ‘kookmoment’.

Lichter leven in tijden van lijden, lukt als je Gods woord over je leven en de situaties waarin je zit, uitspreekt!

Zullen we samen bidden? “Heer, wilt U mij helpen als ik op de proef wordt gesteld, als ik boos ben, als ik mensen of situaties achter het behang zou willen plakken. Help me om juist dan Uw woord uit te spreken. Laat Uw woord de waarheid in mijn leven zijn. Mijn boosheid ziet U en begrijpt U. Ik hoef dat niet achter het behang te plakken. Ik kom open en eerlijk naar U toe. Ik wil Uw woord uitspreken en verheffen boven mijn gevoel en elke situatie. In Uw naam, amen.”

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?