Ben je in vorm voor de “race van het geloof”?

IWJ 7.13-min

Home | Ik Wonder Jou | Wonderen | Ben je in vorm voor de “race van het geloof”?

Vandaag gaan we het hebben over sport en over de beproevingen waarmee we geconfronteerd worden tijdens onze race van het geloof.

In 2 Timotheüs 4:7 (BB) staat: “Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de wedstrijd uitgelopen. Ik heb het geloof vastgehouden.” Maar voordat we dat kunnen zeggen moeten we eerste deze tekst uit Filippenzen 3:12-14 (BB) goed lezen:

“Ik verbeeld me niet dat ik er al ben, of dat ik al volmaakt ben. Maar ik doe erg mijn best om die volmaaktheid te grijpen. Want dat is het doel waarvoor ík ben gegrepen door Jezus Christus. Broeders en zusters, ik verbeeld me niet dat ik mijn doel al heb bereikt. Maar ik doe maar één ding: ik vergeet wat voorbij is en strek mij uit naar wat nog komen gaat. Ik span mij tot het uiterste in om mijn doel te bereiken. Dat doel is: het winnen van de hemelse prijs die God mij in Jezus Christus zal geven. Ik zal die prijs krijgen als ik de taak af heb die Hij mij heeft gegeven.'”

Om op het podium te komen, moet je meestal eerst strijden voor de overwinning. De vergelijking tussen sport en ons geloof is zeer relevant. Paulus gebruikt dit beeld zelfs om het christelijke leven te illustreren.

Wanneer je je geloof in daden omzet, moet je vechten tegen onzichtbare, maar zeer echte tegenstanders: ongeloof, verleidingen, ziekten, zware omstandigheden… Deze beproevingen zijn de training van een christen. Iedere dag is als een hindernisbaan die veel van je vraagt.

Een kampioen wordt geen kampioen (hetzij in het geloof of in de sport) door te chillen op de bank en de hele dag voor de tv te zappen! Een kampioen traint elke dag en lijdt om zichzelf te overtreffen en zijn prestaties te verbeteren. Dit doet hij om de race te finishen en de prijs te behalen. Wees niet bang voor de beproevingen. Wees niet bang om de goede race te rennen en vecht het goede gevecht om de overwinning te behalen!

Kijk eens naar de tribunes in het stadion waar je strijdt… Jezus is er om je te ondersteunen en te versterken in deze race!


Laten we samen bidden: “Jezus, ik zet mijn geloof vandaag om in actie.Ik weet dat deze beproevingen mijn training als christen zijn en ik kies ervoor om er niet bang van te worden. Ik zal de goede strijd strijden!Bedankt dat U mij er doorheen helpt en altijd bij mij bent. In Uw naam, amen.”

Zo blij dat je bestaat!

Zo blij dat je bestaat!

EricENWilma-handtekening-transparant

Wil je elke dag een bemoediging in de inbox? Meld je aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

1 reactie

  1. Jan Maathuis op 27 augustus 2022 om 1:41 am

    Dit is de reinste dwaalleer. Sport is van de wereld niet van God dus van de duivel! Eerzucht, machtzucht en hebzucht, de verleidingen van de wereld, van mammon! Niks van God bij!

    Valt mij zwaar tegen van jullie!