“Als ik meer geld zou hebben…”

11 januari 2021


De afgelopen dagen heb ik het met je gehad over hoe we een minder ingewikkeld leven kunnen leven. Vandaag mijn vierde en laatste tip: Wees tevreden en dankbaar.

Zijn er meer tevreden mensen of meer ontevreden mensen? Ben je vaker tevreden of ontevreden? 

Misschien ben je er van overtuigd dat je gewoon meer aanleg hebt om ontevreden te zijn. Jouw vader was het ook en oma was nou ook niet bepaald het meest ‘tevreden type’. Dat gevoel…

“Als ik meer geld had…”
“Als mijn huis groter zou zijn…”
“Als ik slanker zou zijn…”

Ook koning David maakte zich schuldig aan ontevredenheid. Raar eigenlijk: Hij had dat grote huis, aanzien en macht… En toch groeide ontevredenheid in zijn binnenste toen hij de vrouw van zijn buurman zag. Hij wilde haar. 

Ontevredenheid maakt het leven ingewikkeld.
Ontevredenheid kan ernstige gevolgen hebben.

Herpak jezelf net als David vervolgens deed. Hij durft de genade en liefde van God opnieuw te omarmen. Durf jij?

Deze David formuleert, ondanks alles, de gouden sleutel voor minder ingewikkeld leven en meer genieten prachtig: Ik dank U aldoor. Ik prijs U de hele dag.” (Psalm 71:8, BB)  

Geniet van wat je hebt en van wie je bent. Jij bent Gods geliefde kind. Je boft!

Dank God altijd, wát er ook gebeurt. Want dat is wat God van jullie wil nu jullie bij Jezus Christus horen.” (1 Tessalonicenzen 5:18, BB)

Zullen we samen bidden? “Help mij, Heer, om het leven niet ingewikkeld te maken. Middenin mijn moeilijkheden kijk ik naar U en dank ik U! Dank U voor de wijsheid die U geeft. Dank U voor het geluk dat U mij geeft. Ik ben zo dankbaar! Amen.”

En weet je: Moeilijkheden zullen altijd komen en gaan. Maar maak het leven niet ingewikkelder. Dank. Dank. Dank en je zult zien hoe donkere wolken uit elkaar drijven en het warme zonlicht tevredenheid in je binnenste laat borrelen.

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?